Afgelopen 3,5 week - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Talitha Hanff - WaarBenJij.nu Afgelopen 3,5 week - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Talitha Hanff - WaarBenJij.nu

Afgelopen 3,5 week

Door: talithahanff

Blijf op de hoogte en volg Talitha

13 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hoi hoi lieve mensen,

Zo dat heeft lang geduurd zeg. Sorry, maar ik ben er niet echt aan toegekomen om een verhaaltje te typen. Ik doe zo veel dingen hier dat ik ‘s avonds geen zin of geen tijd meer heb. Daarnaast heeft internet er een tijd uit geleden. Allereerst wil ik me verontschuldigen m.b.t. de verjaardagen die ik ben vergeten. Sorry Tommy, maar ik wil je toch nog feliciteren ook al is het heel laat. Beter laat dan nooit. Daarnaast wil ik mijn tante Astrid ook nog feliciteren.

In het kort even een verslag over de afgelopen 3,5 week. Twee en een halve week geleden ging ik dus op Luxe safari. We vetrokken met een klein groepje van totaal 9 personen vanuit Martijn’s kantoor. Daar zijn we opgehaald door een safari busje. Na 2,5 a 3 uur rijden over de snelweg en de bergen kwamen we aan in de Koffylaagte Game Lodge. Het is een luxe safari park wat in de middle of nowhere ligt.. Eerste indruk: “ Fantastisch, geweldig, schitterend.”. Ik kon mijn ogen niet uit kijken. Het was zo prachtig en rustgevend. Bij aankomst kregen we gelijk een lekkere lunch voorgeschoteld met muffins, e.d. Zag er erg goed uit. Vervolgens hebben we die dag een beetje gerelaxt bij het zwembad. Het was erg mooi weer in de Koffylaagte terwijl het in PE regende. Die dag kregen we nog een gamedrive (safaritrip.) Het was in de begin van de avond en dat voelde we ook. We reden in een open busje dus de kou konden we goed voelen. We waren terug gereden om wat dekens te pakken omdat het niet aan te houden was. In de avond kregen we een driegangen menu. Zag er erg goed uit en ja hoor ik heb wilde beest gegeten. Erg lekker.. Daarnaast zijn we lekker in de sauna geweest, ja die was er ook. Dat hadden we ook wel verdiend na die koude rit. De volgende ochtend stond ik op en liep ik naar het raam van mijn kamer. Wat denk je wat er voor mijn neus stond? ÉÉN NEUSHOORN en een Zebra. Ongelooflijk je staat op, je kijkt uit je raam en ziet die beesten gewoon voor je kamerraam staan alsof het je huisdier is. Na het lekkere flinke ontbijt zijn we gaan quadbiken. Eerst ging ik achterop want ik vond het een beetje eng. Ik vond dat ik het toch maar eens moest proberen dus heb ik dat gedaan. Het was eigenlijk helemaal niet eng, maar ik reed ook niet heel hard. We reden door de bergen en de natuur. Prachtig, tijdens het rijden hebben we natuurlijk weer wat dieren gespot zoals, herten, giraffen, wildebeesten (wel achter een hek), springbok en nog meer waar ik de namen niet allemaal van weet. ’s Avonds gingen we met z’n alle braaien. Wat ook weer lekker smaakte. (sorry trouwens dat ik zoveel over eten praat, maar ik houd gewoon van eten wat de meeste mensen wel weten). Na het braaien hebben we een leuk drankspel gedaan. Ik deed ook mee, alleen dronk ik geen alcohol maar water. Misschien is dat nog wel leuker dan wanneer je zelf alcohol drinkt. Ik heb in een deuk gelegen. Geweldig om te zien hoe iedereen dronken wordt. De volgende ochtend hebben we lekker uitgeslapen en zijn in de middag weer terug gereden. Kortom: Het was een geweldig weekend waar ik echt tot rust ben ik gekomen.

2,5 week geleden ben ik vanaf donderdag bij het andere huis gaan slapen omdat Lindy met een paar huisgenoten naar Kaapstad ging. Die donderdag heb ik met een paar andere meiden bij Martijn gebraaid en vervolgens zijn we nog uit geweest bij gondwanna. Heel laat was het niet geworden, maar goed ook want de volgende dag gingen we ook weer uit. Vrijdag hebben we lekker gerust en ’s avonds weer opstap gegaan. De godfather heet het. Toen we binnen kwamen was het erg rustig, iedereen zat op een stoel en niemand danste. Maar de avond was gelukkig nog geslaagd, want rond middennacht begon er een stripshow. Mannen liepen dansend op het podium om vervolgens hun shirt uit te trekken. Dat was wel even leuk om te zien haha. Na de show begon het pas. Er werd goede muziek gedraaid en we hebben doorgedanst tot in de late uurtjes. De volgende dag was iedereen een beetje brak. Zaterdag stond de meidenavond gepland dus was ik nog even naar huis gegaan om wat spulletjes te halen die ik gekocht had. In de avond hebben we lekker een meidenfilm gekeken met lekker veel chocolade. Na de film hebben we nog een actiefilm gekeken met mooie mannen. Alleen zijn we niet meer echt aan de maskertjes toegekomen. Niet iedereen had er puf voor. Maar dat kunnen we alsnog doen. Zondag gingen we lekker shoppen bij Greenacres. En ja hoor ik heb weer schoenen gekocht. Het zijn erg mooie pumps.

Veranderingen:

Tijdens de week dat Lindy in Kaapstad was zijn er veel dingen gebeurd. Door omstandigheden met een huisgenoot en veel denken heb ik het besluit genomen om te verhuizen naar Marshall road. Twee en een halve week geleden ben ik verhuisd naar Marshall road. Ik vind het vervelend dat het zo gegaan is, maar ik voelde me niet helemaal op mijn gemak in het andere huis. Gelukkig heb ik hier wel mijn plekje gevonden en ben ik erg blij dat iedereen mij zo goed heeft ontvangen in dit huis. De relatie tussen Lindy en mij is nog steeds hetzelfde. Lindy en ik kunnen gewoon nog goed met elkaar opschieten en we blijven elkaar natuurlijk nog gewoon zien. Gelukkig begreep Lindy mij en hebben we voor alles een goede oplossing kunnen vinden.
Daarnaast wil ik Juul en Hajar heel erg bedanken want zonder hen zou ik hier niet zitten. Als zij er niet waren dan kon de verhuizing niet doorgaan. Ik heb namelijk de kamer van Juul overgenomen en Hajar en Juul delen nu samen een kamer.

Stage

Twee weken geleden was het een vakantie week voor de kinderen. Ik heb samen met wat studenten van MTR Smit een vakantieplanning gemaakt. Dinsdag wilden we gaan zumba’en met de kinderen. Wat een gedoe om een ruimte, goede tv en een dvd te regelen. Helaas zijn de tv en dvd niet gelukt, omdat we geen dvd konden vinden die werkte. Uiteindelijk hebben we het met een laptop gedaan. Het scherm was dan wel niet zo groot, maar iedereen heeft wel genoten. Woensdag zijn we met de kinderen naar het strand gegaan. We hadden precies de goede dag uitgekozen want het was heerlijk weer, ik denk zo’n 30 graden. Donderdag stond het grote diner op de planning. We hadden de grote zaal omgetoverd tot een soort restaurant, zodat het voor de kinderen leek alsof zij uit eten gingen. Daarnaast hadden we gevraagd of er een toetje gemaakt kon worden omdat de kinderen dat hier eigenlijk nooit krijgen. Ook hadden we als verrassing geregeld dat de dansgroep van de Township zou komen optreden. Gelukkig konden we dat diezelfde dag nog regelen. Het was een stressvolle dag met veel geregel, maar zeker de moeite waard want de avond was zeer geslaagd. Vorige week donderdag gingen we met de kinderen van stage naar het circus. En ja hoor, ik heb eindelijk de leeuwen gezien. Alleen mocht ik geen foto’s maken. Vanwege de lichtflits, want daar kunnen de leeuwen van schrikken. Maar dat komt nog goed, er is hier dichtbij een park in de buurt, waar ik binnenkort naar toe zal gaan samen met Danny en Ayla. Het is definitief dat ze komen. Nog maar twee nachtjes slapen en dan zijn ze er. Ik heb er veel zin in.


Weekend

Vorig weekend waren we naar een rugbywedstrijd geweest. Je raad nooit waar die wedstrijd was. In het Nelson Mandela Stadion, waar Nederland tegen Brazilië heeft gespeeld afgelopen WK. Hoe vet is dat? Geweldig om te zien en mee te maken. Ik kon het me goed voorstellen dat Nederland daar gevoetbald heeft en ik kreeg zelfs weer de zenuwen. Jammer dat het WK is afgelopen, want dat was erg leuk. Daarnaast zijn we uitgeweest in Central. Daar werd een feest georganiseerd door de vriendin van een huisgenoot van ons. Er was van alles te zien. Er stond een skatebaan, mensen waren met vuur aan het dansen en daarnaast kwamen er mensen optreden. Ik voelde me niet helemaal lekker waardoor ik wat eerder naar huis was gegaan. Zaterdag zijn we lekker naar de bios gegaan. Ik weet eigenlijk al niet meer welke film ik weet wel dat het een actiefilm was. Daarna hebben we lekker gerelaxt. Zondag zijn we ook weer uitgeweest in de Oister Catcher bij de haven. Deze keer was het leuk, want het was niet heel druk. Maandag zijn we met een paar huisgenoten wezen bowlen. Dat had ik hier nog niet gedaan. Alleen moet ik nog veel blijven oefenen, want ik was weer als laatste. Maar gelukkig niet als enige, want ik eindigde samen met een ander meisje als laatste.:( Afgelopen weekend heb ik het erg druk gehad met school. Ik moest mijn oriëntatieverslag afmaken, omdat ik die afgelopen maandag moest inleveren. Ik ben er ongeveer het hele weekend mee bezig geweest. Ik heb nog wel iets leuks gedaan. Ik ben op vrijdag weer naar de township geweest. Marjella en ik hadden ballonnen meegenomen om ze uit te delen. Het was zo’n gaos met het uidelen, kinderen trokken, drongen voor en plukte overal aan. Ik wist niet waar ik moest kijken. De kinderen waren waarschijnlijk zo blij dat ze iets kregen. Uiteindelijk had ik tegen ze gezegd dat iedereen in de rij moest staan zodat ik ieder één voor één een ballon kon geven. Helaas was dit ook niet de beste manier. Wanneer de kinderen een ballon gekregen hadden, gingen ze vervolgens weer opnieuw in de rij staan. Het waren zoveel kinderen dat ik op een gegeven moment niet meer wist wie ik nou wel of geen ballon gegeven had. De meeste kinderen stopte de ballon gelijk in hun broekzak. Sommige gingen er gelijk mee spelen. Vrijdagavond ben ik naar MTR Smit’s Got Talent geweest samen met Lindy en Lotte. Het was zo geweldig om naar de talenten van de kinderen te kijken. Er was een klein jongetje die deed de moonwalk waar je gewoon bang van werd. Daarnaast was er een jongen die kon zo goed hip hop en breakdance. In de jury zat Dr. Watson en miss Port Elizabeth. Zij beoordeelde de talenten en maakte een beslissing wie er door ging naar de finale. In de finale stonden 5 kandidaten. Uiteindelijk heeft het publiek een keuze moeten maken. De jongen van de breakdance en hip hop had gewonnen. De beste drie kregen een medaille en mogen tijdens de airshow op 30 oktober optreden. De arishow is een show die door MTR Smit georganiseerd wordt voor de kinderen. Het wordt een grote dag met vliegtuigen en veel entertainment.

Rond een uur of 21:30 was het afgelopen en heb ik Lindy en Lotte thuis gebracht. Toen ik thuis was parkeerde ik mijn auto op de dam zoals gewoonlijk. Opeen gegeven moment zie ik een auto naast mijn stil staan met twee donkere mannen erin. Ik schrok me dood en ik pakte gelijk mijn mobile telefoon. Ook al stond ik voor mijn eigen huis, toch raakte ik in paniek want ik wist niet wat die mannen van mij wilde. Ik belde gelijk Juul op, maar die was niet thuis dus vervolgens belde ik naar Jeroen om te vragen of hij naar buiten wilde komen. In de tussen tijd stapte de man uit en vroeg aan mij waar een of ander park was. Ik zei dat ik het niet wist en liet mijn raam en deur dicht. Toen je Jeroen aankwam gelopen reden de mannen langzaam weg. Ik besefte weer dat ik in Afrika ben en niet in Nederland. Je moet hier altijd op blijven letten. Vooral ook met rijden. Doe altijd je deur op slot.
Gelukkig heb ik maandag mijn verslag ingeleverd. Zoals ik al vertelde komen Danny en Ayla aankomende vrijdag hier naar toe. Ik ben erg benieuwd wat ze van Afrika vinden. Ik vind het hier in ieder geval prachtig en ik kan hier nog wel even blijven hoor. Ik mis jullie natuurlijk wel, maar vaak heb ik geen tijd om jullie te missen omdat ik hier zoveel doe en meemaak. Er gaat echt een wereld voor mij open. Ik heb het erg naar me zin en de tijd vliegt voorbij. Voordat je het weet is het al weer december en dan kom ik alweer terug naar Nederland. Jammer genoeg is het weer hier de afgelopen week niet zo heel goed geweest. Vandaag heeft het de hele dag geregend en het was koud. Aankomende week wordt het ook niet heel prachtig. Ik hoorde dat het in Nederland wel mooi weer is. Het lijkt wel de omgekeerde wereld. Nou ik ga maar een stoppen met schrijven. Nogmaals wil ik iedereen weer bedanken voor de lieve berichtjes en mailtjes die jullie sturen. Daarnaast wil ik Tante Greetje, Ome Johan, Stan en Jur nog bedanken voor de kaart die jullie gestuurd hebben. Gelukkig is die toch nog terecht gekomen bij mij in het nieuwe huis.

Tot snel!

Dikke kus en veel knuffels van Talitha uit het verre Afrika.

XXXX

  • 14 Oktober 2010 - 09:31

    Karin:

    Lieve Talitha,
    Wow, wat maak jij veel mee. Koester dat maar, want een normaal mens maakt dat niet in een heel leven mee. Ik heb het kippenvel op mijn arm staan bij het lezen van je verhalen. Dank voor je lieve berichtje op Bobbi haar site.
    Geniet nog maar met volle teugen...
    Lioefs, Karin

  • 14 Oktober 2010 - 13:29

    Tommy:

    Heey Talitha,

    Ik lees dat je het erg naar je zin hebt. Zo te zien heb je al veel gedaan lijkt me een hele mooie ervaring om alles daar mee te maken. Het is toch een heel ander land. Ik had ook geleze dat je het veel over eten had. Heb je ook al een een echt Afrikaans gerecht gegeten? misschien een lekker recept om thuis ook eens te proberen. Nog bedankt voor de felicitatie en ik hoop dat je nog veel leuke dingen gaat beleven.

    Groetjes, Tommy

  • 15 Oktober 2010 - 14:05

    Greetje:

    Hey Talitha,

    Leuk om weer een verhaal van je te lezen. Je hebt weer genoeg beleefd de afgelopen weken. Enne... geniet van al die uitzichten uit je raam, want in Nederland ziet dat er heel anders uit. Op dit moment zie ik alleen een miezerregen en wat vallende blaadjes. Ik hoop dat de zomer zich bij jullie snel laat zien, want volgens mij zijn de vooruitzichten nog wat wisselvallig. Voor straks veel plezier met het bezoek van Danny en Ayla. Ik ben inmiddels ook aangemeld op Skype, dus we zullen binnenkort een keer skypen! Groetjes van ons allen!

  • 15 Oktober 2010 - 22:01

    Pama:

    Gelukkig, eindelijk weer een verslag. Wat geeft Zuid-Afrika jou veel moed zeg! Wie had gedacht dat jij ooit nog eens quad zou gaan rijden. Daarnaast ook nog vergaande beslissingen nemen, verhuizen naar een ander huis, het vertrouwde loslaten. En daarnaast voor "je jongetjes" kiezen bij MTR Smit, terwijl je het jezelf wat makkelijker had kunnen maken.
    Het geeft je zelfs zoveel energie dat je ook nog kunt uitgaan, feesten,...... en nog eens uitgaan. Wouw! Het blijkt maar weer, wie goed in z'n vel zit kan veel overwinnen. We zijn trots op jou!

  • 16 Oktober 2010 - 07:04

    Gerritje:

    Kheurde da gij in Zuid Afrika zijt enne da dun Danny nou dar oak is. Dés tog oak wé veur jullie moeder. Nou het ze nog mar alleen jullie Nadine thuis en die wil oak nog goan. Ons moeder zou dé nooit never nie goed veinde. Den Bosch veind ze weit genoeg veur mij.
    Ge bent wel losgeslage, hé.
    Tuis dede niks anders dan trampoline springe en lere. Nou zij de alleen mar an ut fisten en een bietje mé van die zwarte keinder an ut speule. Zouk oak wel wille, mar ja ge wit het, ons moeder, da kank ur nie andoen. Mar gij het groot gelijk, jullie moeder zie ut toch nie.
    Ge kent da liedje tog wel, dat gaat naar Den Bosch toe, zoete lieve Gerritje. Nou da motte wij oak mar is doen agge weer tuis zijt.
    Kap er nou mee, kheb kramp in munne vingers. Kzei al 2 uur an ut tiepen.
    Doe de gij dun Danny en zun meske Ayla oak de groeten.

    Houdoe, Gerritje

  • 17 Oktober 2010 - 11:59

    Ina:

    Danny en Ayla zijn aangekomen en zitten tegenover in een B&B. Geniet maar lekker samen. Ben benieuwd waar jullie allemaal naar toe gaan rijden in z'n gehuurde Nissan. In ieder geval veel veiliger dan in jouw oude bakkie.
    Ik hoorde zelfs dat Danny wel weer zou willen studeren al was het alleen maar om met z'n allen in een studentenhuis te verblijven. Maar hij is bang dat er van studeren niet veel terecht zou komen.
    PS Gerritje, ik zal eens met je moeder gaan praten. Misschien mag jij dan ook wel naar PE.

  • 18 Oktober 2010 - 17:41

    Ina:

    Wat een mooie foto's. De ene is stoer, de andere indrukwekkend. Hopelijk ga je hier nog veel meer foto's plaatsen.

  • 19 Oktober 2010 - 22:07

    Pama:

    Lieve Talitha,

    2010201020
    Van harte Gefeliciteerd. Wat een bijzondere dag om op 20-10-2010 20 te worden. En dan ook nog eens in een bijzonder land. Deze verjaardag zul jij nooit meer vergeten. Geniet ervan en veel plezier ..........
    Dikke kussen, veel liefs Pama

  • 19 Oktober 2010 - 22:33

    Ina:

    Proficiat, Proficiat, Proficiat.
    "Kon ik maar even bij je zijn ...." Het liedje gaat maar niet uit mijn hoofd. Het is de eerste keer in 20 jaar dat we op jouw verjaardag niet samen zijn. Maar daar staat tegenover dat het een verjaardag zal worden die jij je leven lang niet zult vergeten. Hopelijk kunnen we vandaag nog skypen.

    xxxx Mama
    PS: je was er mooi ingetrapt, hé, in het verhaaltje van Gerritje.

  • 19 Oktober 2010 - 22:34

    Lindy Van Oss:

    Lieve Talitha,

    Wauw, wat is dit een toffe dag zeg! Op 20-10-2010 word jij 20 jaar!Gefeliciteerd!!

    Dit is zeker een verjaardag die je altijd bij zal blijven, een bijzonder getal in een bijzonder land waar je zoveel nog meer bijzondere dingen mee hebt gemaakt en mee gaat maken, een ervaring voor je leven meid!
    Ik hoop dat we je een speciale dag kunnen bezorgen, geniet ervan!
    Ik zie je straks!
    xxx

  • 20 Oktober 2010 - 05:16

    Greetje:

    Hey Talitha,

    Er is er 1 jarig, Hoera, Hoera...
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en drie dikke verjaardagskussen van ons allemaal! Ga vandaag ontzettend genieten, sla alles goed op in je geheugen want deze bijzondere dag moet je nooit meer vergeten!!

    Lieve groetjes van ons allen!

  • 20 Oktober 2010 - 05:21

    Stan:

    Hoi Talitha,
    Ik sta nu op het punt om naar school te gaan maar ik schrijf toch nog even een berichtje an de jarige. Van harte gefeliciteerd met je 20e verjaardag! Ik hoop dat je je verjaardag daar lekker in de warmte kunt houden want als je hier naar buiten gaat heb je je winterjas weer nodig.
    Ik ga nu snel m'n trein halen om naar school te gaan

    Groetjes van Stan!

  • 20 Oktober 2010 - 05:23

    Stan:

    STOER die foto's zeg, vooral die van het quad rijden, dat zou ik ook wel willen!!!

  • 20 Oktober 2010 - 05:56

    Jur:

    Hallo Talitha
    Hartelijk gefeliciteerd met je 20verjaardag ik hoop dat je het daar heel gezelig hebt en dat het heel goed gaat.Ik moet nu naar school.

    doei van Jur

  • 20 Oktober 2010 - 08:25

    Cobie & Drea:

    Hoi Talitha
    In gedachte voor jou dikke kussen en een grote knuffel voor jouw 20ste verjaardag.
    Volgende week geven we je deze felicitaties in het echt.
    Maak er een hele leuke dag van en geniet ervan!
    Nou komtie!!!HIEPERDEPIEP.......

  • 20 Oktober 2010 - 11:20

    Paula:

    In de vorige eeuw geboren en nu vandaag op deze dag ben je 20 jaar geworden!!!!En dat je dat in Afrika viert,is natuurlijk wel heel bijzonder!!!!!
    Namens ons allemaal van harte gefeliciteerd en maak er een mooie dag van!
    Doe je ook de groeten aan Danny en Ayla!
    Dag stoere Talitha,nog heel veel plezier de komende tijd.We blijven je spannende verhalen volgen.....

    Groetjes van ons allemaal


  • 20 Oktober 2010 - 13:03

    Yuri:

    HEE Talitha!

    Gefeliciteerd dan maar he! dit keer kan het niet in het echt worden gedaan, tenminste niet binnen nu en een paar dagen... maar dan vieren we het wel een keer als je weer terug bent. gewoon een keer mee uit gaan! ;) maak er nog een leuke dag van! ow en het was weer een mooi verhaal en gruwelijk vette foto's, vooral van die neushoorn.

    Groetjes je neefje Yuri!

  • 20 Oktober 2010 - 16:43

    Uke :

    Lieve Talitha,
    Gefeliciteerd! Hopelijk heb je vandaag een superverjaardag en voor het nieuwe jaar wens ik je veel geluk en alle goeds! In je berichten lees allerlei mooie en bijzondere dingen meemaakt, geweldig dat je daar ook zo van geniet. Hopelijk mis je je familie niet te erg, gelukkig heb je nu bezoek van je Danny en Ayla... Veel plezier en een hug van Uke

  • 15 November 2010 - 12:58

    Cisca Kuppen:

    Ha Taltitha, ik hoop dat je je mijn naam nog herinnert, maar dan toch maar even extra genoemd: moeder van Michiel.
    Ik kreeg van Milton dit webadres (ik vroeg nl. hoe lang hij nog zonder je moest....) en heb om te beginnen je laatste verslag gelezen. Nou, dat was heftig, hoor! Wilde beesten voor het huis (dat is nog wat anders dan een zwerfhond - of kat) en enge mannen voor je deur. Gelukkig ben jij een héél verstandig meisje en kun jij jezelf prima redden. Wel zo geruststellend voor je ouders, familie en vrienden en Milton natuurlijk.
    Ik lees ook dat je heel veel plezier hebt en elke dag weer andere én heel leuke dingen meemaakt. Zul jij even veel te vertellen hebben, later! En och, dat weer, jij bent als Hollands meisje wel iets gewend, toch? ;-)
    Ik zal proberen meer te lezen en foto's te bekijken, want ik vind dit erg leuk!
    Tot slot: je kunt echt heel leuk schrijven, je ziet het zelfs bijna voor je!
    Heel veel succes met alles en liefs en groetjes uit Empel!

    Cisca Kuppen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Talitha

Actief sinds 12 Aug. 2010
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 33182

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2010 - 28 December 2010

Stage Port Elizabeth

Landen bezocht: