2010 2010 20 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Talitha Hanff - WaarBenJij.nu 2010 2010 20 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Talitha Hanff - WaarBenJij.nu

2010 2010 20

Door: talithahanff

Blijf op de hoogte en volg Talitha

16 November 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hey allemaal, daar ben ik weer.

Ongeveer vier weken geleden stond ik op het vliegveld van PE vol spanning mijn lieve broer Danny en zijn vriendin Ayla op te wachten. Zes weken niet gezien…….., wat een tijd. Tegelijkertijd realiseerde ik me dat er hier veel kinderen zijn die helemaal geen familie hebben of hun familie al heel lang niet gezien hebben. En voor sommige kinderen geldt zelfs dat ze beter af zijn zonder familie. Niet zeuren dus. Ik bof maar met zo’n warme familie die altijd voor mij klaar staan.

Eindelijk, daar kwamen ze aan, bepakt en bezakt, een koffer vol met verrassingen uit Nederland. Danny had van alles van thuis meegenomen. Hagelslag, pepernoten, ballonnen, cadeautjes en kaarten voor mijn verjaardag. Die avond heb ik Danny en Ayla naar hun bed and breakfast Barnacle gebracht, tegenover mijn huis, lekker dichtbij. Daarna heb ik ze mijn huis laten zien. Ze waren er van onder de indruk. Danny kreeg zelfs even het idee om weer te gaan studeren. Maar van studeren zal weinig van terecht komen, zei hij er gelijk achteraan. Bij mij trouwens ook niet veel hoor. Ik moet me er echt tot toe zetten anders gebeurt er weinig.

Diezelfde avond ben ik met Juul, Hajar en Mandy uitgeweest. Danny en Ayla waren te moe om mee te gaan. De volgende dag zijn we gelijk een auto gaan huren, want Danny wilde de eerste avond dat hij hier was al rijden. Ik had niet anders verwacht. Uiteindelijk hebben we een auto gehuurd nadat ik eindelijk mijn pincode had gevonden want die was ik namelijk vergeten. Hoe dom kun je zijn, maar goed je creditcard gebruik je hier eigenlijk niet, alleen voor het huren van een auto. Danny reed links alsof hij nooit anders gedaan heeft. Bij mij duurde het wel even voordat ik het onder de knie had. Ayla durfde in eerste instantie niet te rijden, maar ze heeft het wel geprobeerd, viel mee toch? In de avond zijn we uit eten geweest en een swingavondje gehad bij Gondwanna. Voor Danny en Ayla was dat natuurlijk wel even wennen. Het stappen is hier anders dan in Nederland. Andere muziek, andere dans en andere mensen. De volgende dag hebben we uitgeslapen en lekker gerelaxed, gegeten en weer uitgeweest. Maandag zijn we naar Seeview geweest, een leeuwen park. Ja ik heb eindelijk de leeuwen gezien. Ik heb ze zelfs geaaid. Niet de grote leeuwen, maar de kleine simba’s van 10 weken oud. Echt schattig. Ze waren wel erg speels waardoor mijn arm onder de striemen zat.


Veels geluk met jou verjaarsdag

Dinsdag ben ik naar stage geweest. Danny en Ayla hebben toen naar Addo Elephant park bezocht. Ze hebben allerlei dieren gezien. Die avond kon ik niet wachten want de volgende dag werd ik alweer 20 jaar. Nu zit ik in de tig en kom ik er waarschijnlijk nooit meer uit, alleen als ik 100 word. Van dinsdag op woensdagnacht precies om 24:00 uur werd er op mijn kamerdeur geklopt. Ik deed open, stonden Juul en Hajar voor mijn deur lang zal ze leven te zingen. Daarna kreeg ik gelijk smsjes binnen van mama en Nadine. De volgende ochtend van Milton. Op mijn site waren er ook een paar vroege vogels bij zoals, tante Greetje, ome Johan, Stan en Jur. Erg lieve berichtjes allemaal, nogmaals erg bedankt. Toen ik wakker werd heb ik als eerste het cadeautje opengemaakt wat mama en papa mij mee hadden gegeven toen ik naar Afrika ging. Het was een erg mooie houder voor passen. Mijn naam en datum: 2010 2010 20 stond er op gegraveerd. Een ding weet ik zeker. Ik zal deze verjaardag met deze speciale datum in dit hele mooie land nooit vergeten. Rond 11 uur kwamen Danny en Ayla met de handen vol met cadeautjes en kaarten. Ik ben flink verwend, ik heb een ipod touch gekregen, sandalen en een fotolijst met allerlei foto’s, (die hangt nu al op mijn kamer). Ook heb ik veel kaarten gekregen waarbij op een kaart een recept voor een chocolade taart stond. Die ga ik zeker een keer proberen te maken. Ben benieuwd. Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor de lieve kaarten, berichtjes en cadeautjes.

Op mijn verjaardag zijn we nog even naar het strand geweest . Daarna zijn we naar Bayworld geweest, een soort dolfinarium. We hebben weer van alles gezien zoals, zeehonden, pinguïns, slangen, krokodillen, haaien etc. In de avond ben ik met een groepje mensen uit eten geweest bij de Mint. Het was erg gezellig. Lindy kwam aan met een bos bloemen van stage en een avondje bioscoop van haarzelf. Erg leuk en lief. Toen we thuis kwamen hebben we nog lekker wat taart gegeten. Ook al was niet al mijn familie om me heen, ik heb me die dag echt wel jarig gevoeld.

Donderdag zijn we eerst naar Kragga kamma park geweest. Daar hebben we ook weer allerlei dieren gezien. Dit keer heb ik wel de cheeta’s geaaid. Alleen had ik het er niet echt op. Ik vond het allemaal maar een beetje eng. Je weet maar nooit wat er kan gebeuren. In de middag zijn we naar stage gegaan om Danny en Ayla te laten zien wat ik doe en wat er allemaal bij komt kijken. Omdat ik jarig was geweest had ik wat taart gekocht met wat frisdrank voor de kinderen. Ik kreeg van de kinderen een kaartje voor mijn verjaardag. In de avond gingen we bowlen. Ik bakte er natuurlijk weer niks van en eindigde als laatste. En broerlief als eerste. Na het bowlen gingen de jongens naar een stripclub. Uiteindelijk ging Danny ook wel mee. Ayla bleef bij mij thuis op hem wachten. Rond half drie ’s nachts kwam Danny …………….. op mijn kamer met de mededeling dat die veilig thuis was gekomen. Heel fijn, als je ’s morgens vroeg naar supervisie moet. Maar gelukkig vergat ik mijn moeheid snel toen Lindy, Vera en Ingrid mij tijdens de supervisie zingend verrasten met cakejes en kaarsjes. Ik voelde me helemaal vereerd en wist niet wat ik moest zeggen. Na de supervisieles gingen we naar het Township Missionvale. We hadden dit keer ballonnen en bellenblaas meegenomen. De kinderen waren erg druk en ze trokken de ballonnen zowat uit Danny’s en Ayla’s handen. Ik zag dat de kinderen ze erg leuk vonden. Danny vermaakte zich wel door ballonnen op te blazen, te knopen en uit te delen en bij Ayla werd er van alle kanten aan haar haren gezeten. De directeur van de school in het township vertelde ons dat er 4 mensen per dag sterven en dat er ongeveer 12000 mensen wonen. De plek waar de kinderen kunnen spelen is de enige in de buurt. Er zijn bijna 200 kinderen die elke dag na school op deze plaats spelen. Je kunt je misschien voorstellen wat er dan allemaal gebeurt. Danny en Ayla stonden er wel van op te kijken hoe hard het er aan toe gaat tussen de kinderen. Sommige kinderen slaan elkaar namelijk met de vuist. Ik heb daar veel moeite mee, maar tegelijkertijd realiseer ik me dat de kinderen hier zo zijn opgegroeid en dat vechten een manier van overleven is. In een township moet je denk ik wel op die manier voor jezelf opkomen anders lopen ze straal over je heen en krijg je niks. Voor mij blijft het nog steeds moeilijk om daar naar te kijken, omdat je aan de ene kant wilt ingrijpen, maar aan de andere kant je jezelf afvraagt of het zin heeft. Naast de directeur en de vrijwilligers zijn er verder geen toezichthouders die de kinderen in de gaten houden. De directeur vertelde dat hij wel wil ingrijpen maar dat het weinig zin heeft omdat als de kinderen thuis zijn zij continue geconfronteerd worden met geweld. De kinderen groeien hiermee op en ze kennen geen andere manier om iets op de lossen.

Capetown

Na het bezoek aan het township zijn we richting Kaapstad gereden. Halverwege de rit hebben we een overnachting in Mosselbay genomen. We gingen een hotel binnen om te vragen of er een kamer vrij was. Ze vroegen eerst waar we vandaan kwamen en toen vertelden ze pas wat de prijs was. De volgende ochtend gingen we eerst ontbijten om vervolgens weer verder rijden naar Kaapstad. De weg alleen al naar Kaapstad is prachtig.
Rond een uur of 3 arriveerden we in Kaapstad. Eerste indruk was: chaos, mooi, toeristisch. Ik ben erg blij dat ik in PE zit en niet in Kaapstad. Het was een heel gedoe om een plek te vinden waar we konden overnachten. We zijn bijna drie uur bezig geweest om iets te vinden. Vaak kregen we te horen dat het vol zat, dan konden we niet met z’n drieën op een kamer, dan weer was het veel te duur. Uiteindelijk zijn we in een bed en breakfast beland. Niet echt schoon, maar goed voor een nacht is dat niet erg. Mensen hier in Afrika slapen in een hutje en dan zijn wij aan het mopperen dat het niet luxe is. Ik kon me er goed over heen zetten en Ayla ook. Danny had er toch wat meer moeite mee. ‘S avonds zijn we gezellig uit eten geweest en nog even naar het winkelcentrum geweest (nee ik heb niet geshopt, ik heb me goed ingehouden……..er komt namelijk nog meer familie). De volgende ochtend zijn we vroeg op gestaan om de Tafelberg te bewonderen. We hebben hem niet beklommen, want daar hadden we niet genoeg tijd voor. Het uitzicht op de Tafelberg was echt prachtig. Na de Tafelberg zijn we naar Kaap de Goede Hoop gereden. Erg mooi en indrukwekkend. Je staat gewoon onderaan het zuidwestelijkste puntje van Afrika. Hoe vet is dat. Onderweg daar naar toe hebben we nog geprobeerd om walvissen te spotten maar helaas. Rond drie uur zijn we terug gereden richting PE. Het was een erg korte dag, maar we hebben de dingen gezien die we graag wilden zien. Daarnaast wilden Danny en Ayla nog een paar nachten in het rustigere PE verblijven. Wat ik ook wel kan begrijpen, want in Kaapstad kom je niet echt tot rust. Ik ga gelukkig met mijn ouders en misschien ook nog met mijn zus naar Kaapstad dus ik zal nog wel meer gaan zien. Halverwege de rit terug hebben we weer in Mosselbay een overnachting genomen. We kregen twee kamers voor de prijs van een in een Guesthouse. De man was erg aardig en hij vertelde dat de kamer toch leeg stond. In de avond weer lekker uit eten geweest aan het strand, volgende ochtend ontbijt en terug gereden naar PE.

Rond de middag kreeg ik een erg vervelend telefoontje van Juul met de mededeling dat mijn auto gestolen was. Ik schrok me dood en kon het niet geloven. We wilden nog bij Knysna stoppen maar zijn zo snel mogelijk naar huis gereden om alles te regelen. Hajar en Juul hadden de auto als laatste gebruikt van zondag op maandag nacht. ’s Ochtends wilde Juul de auto gebruiken maar toen……weg auto. Weg eigen risico van bijna 600 euro. Daar moet ik weer een aantal maanden de krant voor bezorgen. Ik ben gelijk naar de politie gegaan om aangifte te doen. Weet niet of het veel uithaalt maar goed het staat nu geregistreerd en stel de auto wordt terug gevonden dan krijg ik het geld terug. Hier moet ik niet op rekenen, want waarschijnlijk als de auto teruggevonden wordt dan zijn alle onderdelen eraf gehaald waardoor ik alsnog het geld kwijt ben. Ik baal als een stekker, maar er zijn ergere dingen. Je leven is er niet van afhankelijk. Het zit niet echt mee, eerst de banden en daarna de auto. Maar goed dit is weer een leermoment voor mij, waar ik alleen maar sterker van kan worden.

Inmiddels zijn Danny en Ayla al weer thuis. Ik had er toch wel even moeite mee toen ik op het vliegveld stond. Het liefste vloog ik met ze mee terug. Nu gaat het veel beter. De twee weken dat ze hier waren zijn echt voorbij gevlogen. We hebben een mooie tijd achter de rug ondanks de vervelende situatie. Ik hoop dat Danny en Ayla ook hebben genoten. Gisteren zijn mijn ouders goed aangekomen. Ze verblijven hier van 15 t/m 30 november en een week later, 6 december komt Nadine. Zij vliegt vanaf Johannesburg samen met mij terug.

Airshow

Ongeveer een week geleden was de Airshow die MTR Smit georganiseerd had. We moesten er al om half 7 zijn. Erg vroeg dus en een vol geplande, drukke dag. We moesten jaffles maken. Dat zijn een soort tosti’s met gehakt of kip erin. Nadat de ene pan van de kip op was begonnen ze met de volgende pan. Maar helaas,………de kip was niet meer goed. Het had te lang gestaan. Ze hadden al het eten al een paar dagen van te voren gemaakt Wij zouden het niet bedenken om dit zo te doen.. Je moet hier trouwens wel oppassen met voedsel e.d. Ik heb hier namelijk al ringworm opgelopen Een soort ringetje met kleine rode bultjes. Het is erg besmettelijk en je kunt het van mensen, dieren en vlees krijgen. Daarnaast jeukt het als een gek. Gelukkig is het nu bijna weg d.m.v. een zaljfe die ik van de zuster op stage heb gekregen. Het was een leuke dag en als je van vliegtuigen houdt dan is het zeker de moeite waard. Mooi om te zien hoe de samenwerking tussen de piloten ging. Het was alleen jammer dat het ging regenen. Hierdoor was de airshow eerder afgelopen. Jammer voor de genodigden, maar ik vond het niet heel erg om wat eerder naar huis te gaan. Ik kon bijna niet meer op mijn voeten staan. Die avond heb ik niks meer gedaan. De volgende dag heb ik uitgeslapen en ben daarna wezen hardlopen . Dat deed me erg goed.


Stage

Vorige week ben ik begonnen met te schilderen met de kinderen. De eerste dag begon al goed, ik moest gelijk mijn planning aanpassen. Oefenen voor een kersttoneelstuk ging voor. Zo gaat het hier in Zuid-Afrika. Ik had de kinderen de opdracht gegeven om hun droom of wens te schilderen. Of iets waar ze gelukkig van worden. De kinderen vonden het erg leuk, en daarnaast vond ik het erg mooi om te zien wat voor droom een kind heeft. Ik merk wel dat veel kinderen erg materialistisch zijn ingesteld. Zo had een kind bijvoorbeeld de droom om een limousine te hebben. Een ander kind wilde graag schoenen van een bepaald merk hebben. Ook waren er wel veel kinderen die veel hartjes en i love you schilderden. Ze willen zo graag iemand om zich heen hebben die van ze houdt. Ik houd de berichtjes over stage kort. Het maakt zoveel indruk dat het niet zo maar beschreven kan worden.

Pimps and Ho’s Party

Afgelopen vrijdag heb ik samen met 5 andere huisgenoten een feest gegeven. Het thema was Pimps and Ho’s. Sorry , ik heb het thema ook niet bedacht, maar achteraf was het toch wel leuk. (ook al ben je als hoer verkleed) Sommige mannen waren ook als hoer gekleed, erg lachen. De avond begon vrij rustig zonder muziek. We waren vergeten dat we geen verlengsnoer meer hadden. Uiteindelijk is het goed gekomen met de muziek doordat de meiden van Robin een verlengsnoer mee namen. Gelukkig, want een feestje zonder muziek is niks. We wilden het feestje buiten houden, maar helaas was het weer niet echt goed. We wonen in een groot huis waardoor we het feest naar binnen konden verplaatsen naar. Kortom het was een zeer geslaagd feest met veel alcohol, mensen, dansen etc. De volgende ochtend was ik wel een beetje brak. Niet gek als je ’s ochtends om 5 uur naar bed gaat. Gelukkig was het de volgende ochtend wel mooi weer dus ben ik lekker naar het strand gegaan. Ik denk dat het bijna 30 graden was. Sorry voor de mensen in Nl, ik weet dat ik jullie nu jaloers maak.

Afgelopen weekend ben ik weg geweest met Khaya, het zogenaamde Chintsa weekend. We hebben er wel vier uur voor moeten rijden. Maar het was zeker de moeite waard. Je kunt het vergelijken met een soort center parcs in de jungle, aan een meer met strand. Je moet alleen niet zo bang zijn voor beestjes want ik werd namelijk met een mier op mijn arm wakker en een hagedis op het plafond. Gezellig…..! Maar ja, als zelfs ik dat niet vind opwegen tegen de Zuid-Afrikaanse gezelligheid dan wil dat wel wat zeggen. Kortom het was een super weekend.

Tot snel!
XXX liefs en dikke knuffel

  • 18 November 2010 - 22:49

    Ina:

    Wat een mooie f'oto's. Ze kunnen zoveel meer zeggen dan woorden.

  • 21 November 2010 - 15:40

    Nadine:

    Wouw!!! wat een geweldige foto's. Sta er van te kijken m'n broer en zusje op de foto met de simba..Lijkt wel op de film van de leeuwenkoning. Weet je nog dat we die film vroeger vaak keken. Ik ben wel een beetje Jaloers op jullie..maar gelukkig 5 dec. vertrek ik richting Zuid-Afrika. Danny en Ayla hebben zeker genoten en tuurlijk was ik blij dat danny en ayla weer thuis waren. Dikke kussjes en tot snel:)

    Nadine XxXx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Talitha

Actief sinds 12 Aug. 2010
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 33177

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2010 - 28 December 2010

Stage Port Elizabeth

Landen bezocht: