Welcome to Africa - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Talitha Hanff - WaarBenJij.nu Welcome to Africa - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Talitha Hanff - WaarBenJij.nu

Welcome to Africa

Door: talithahanff

Blijf op de hoogte en volg Talitha

26 Augustus 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Na 24 uur reizen zijn we uiteindelijk aangekomen in Port Elizabeth.
Het feestje was erg leuk. Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor de leuke cadeaus en de gezellige avond.
Het afscheid in Düsseldorf was erg heftig. We hadden er allemaal moeite mee dat ik weg ging. Maar gelukkig kan ik altijd terug komen. Ik heb zo een vlucht terug geboekt. Maar daar gaan we natuurlijk niet vanuit.
De reis is goed verlopen, maar het was wel vermoeiend. In Madrid moesten we 4 uur wachten. Lindy en ik waren niet alleen, we kwamen namelijk op het vliegveld heel toevallig wat studiegenoten tegen van onze opleiding die ook naar PE gingen. Daar hebben we tijdens de reis mee opgetrokken waardoor het wachten tijdens de vluchten niet zo lang duurde.
Na 9,5 uur in het vliegtuig te hebben gezeten moesten we nog een keer 4 uur wachten in Johannesburg. Daar stonden wij dan met z'n tweeën helemaal in Zuid-Afrika ver weg van Nederland. Ik voelde me helemaal niet onveilig. Ik had eigenlijk het gevoel alsof ik nog niet in ZA was. Maar dat gevoel raakte ik snel kwijt toen er twee donkere mannen naar ons toe kwamen gelopen. Ze hielpen ons met de koffers en brachten ons naar de juiste incheckbalie voor PE. Wij vonden dat erg behulpzaam van ze. Maar ze verwachten natuurlijk wel dat je een fooi geeft, want ze verdienen niets of heel weinig. Wij gaven ze 20 rand (ongeveer 2 euro). Dat wilden ze in eerste instantie niet, ze wilden graag euro's en briefgeld. Maar daar trapte wij niet in. Uiteindelijk liepen we weg. toen besefte ik het pas 'welcome to Africa'.
Uiteindelijk was het tijd om te boarden, maar toen kregen we te horen dat we 45 minuten vertraging hadden. Uitelijndeijk hebben we met een andere maatschappij gevlogen, waarom weet ik ook niet. We kregen wel een 200 rand kortingsbon die we kunnen gebruiken voor een andere vlucht met Britisch Airways. Dat vond ik wel netjes van ze. Misschien komt die bon nog van pas als we naar Kaapstad willen.
Al met al is de vlucht toch snel gegaan (veel geslapen) en zijn we goed aangekomen in PE. Op het vliegveld stond Martijn en Esra van Khaya ons op te wachten. Het was al bijna donker dus hebben ze ons gelijk naar het huis gebracht.Ik was erg benieuwd.Ik had al wel een bepaald beeld in mijn hoofd. Toen we de straat in reden kreeg ik de indruk dat het een erg rustige straat is. Er werd ons verteld dat er best veel ouderen wonen waar zelden tot nooit wordt ingebroken. Ook is er een grote sociale controle. Dat gaf mij een erg fijn gevoel omdat ik nogal een bangeschijterd ben. Het huis zag er goed uit. Binnen is het erg groot en er zit een mooi zwembad bij. Alleen had ik wel iets anders verwacht. Het huis gaf mij geen warm gevoel, misschien kwam dat ook omdat het binnen ook erg koud was en ik was erg moe. Ik moet nog wennen aan het huis. Weet nog niet waar wat allemaal zit en ik voel me nog niet helemaal thuis. Maar dat zal wel goed komen.
De huisgenoten heb ik ontmoet. Vera, Ingrid, Marjella en Dirk. Vera en Ingrid kennen wij al van de opleiding de andere twee nog niet. In het weekend komen er nog 2 meiden. Ik ben benieuwd. Je moet toch wel 4 maanden met elkaar leven. Ook hebben we hier internet, wat wel langzaam gaat. Maar goed we hebben internet en daar ben ik al blij om.
Bij aankomst kregen we van Khaya een informatiepakket met een simkaart. Die heb ik gelijk in mijn tel gedaan om te bellen naar mijn ouders. Na mijn koffer te hebben uitgepakt ben ik gaan slapen, zodat we de volgende ochtend vroeg op konden staan om boodschappen te doen samen met Ingrid en Vera. Maar dat ging mis we hadden ons verslapen. Gelukkig had ik lekker geslapen, maar ik was nog niet helemaal uitgerust. Dat kan ook niet omdat heet vanaf donderdag al elke dag laat is geworden.
In de middag hebben Martijn en Esra ons de stad laten zien en zijn we even wat wezen eten bij het strand. Tijdens het eten hebben we in de verte al dolfijnen zien zwemmen. Nou ja gezien. We zagen wat in de zee bewegen.

Er is een erg groot verschil tussen rijk en arm hier. Aan de ene kant van de weg zie je de townships en aan de andere kant zie je grote huizen en een golfbaan. Echt ongelooflijk zo'n groot verschil, maar zo dicht bij elkaar.. Zo zullen we nog wel meer dingen meemaken en zien waar we van zullen opkijken.
Ook zijn we langs onze stageplaats gereden. (MTR Smit Children's Haven.) Ziet er allemaal erg goed uit van een afstand. Ik ben erg benieuwd, weet niet zo goed wat ik er van moet verwachten. Daar komen we a.s. maandag achter dan gaan we kennis maken.
Het weer is hier ook prima, 24 graden in de winter. Wat wil je nog meer. Maar 's avonds koelt het wel snel af. Ook hebben we vandaag een auto gehuurd. We hebben een kleine witte volkswagen. Hij rijdt wel goed, maar het is wel een auto met gebruiksaanwijzing. Dat hebben hier denk ik de meeste auto's wel. Lindy is terug gereden, want ik vond het nog eng om links te rijden. Het rijden ga ik morgen proberen. We hebben nog wat boodschappen gedaan en het winkelcentrum verkend. Ook hebben we al een bioscoop gevonden waar we zeker een paar keer heen zullen gaan.
Morgen gssn we naar het Addo Elephant National Park hier ongeveer 72 km vandaan. Ik ben benieuwd. We hebben nog niet gekookt, want het duurt hier erg lang voordat het water warm is. Wat betreft het water. Daar moeten we erg zuinig mee zijn. Er is hier namelijk een groot tekort aan water en als het gebruik zo door gaat dan verwachten ze dat er aan het einde van dit jaar geen water meer is. Zo raar, in Nederland is het gewoon normaal dat we over voldoende water beschikken, maar hier niet. Hier is het verboden om je auto te wassen, je mag geen planten water geven en je mag je zwembad niet verschonen. Als je dat wel doet en de politie ziet dat, moet je een boete betalen.
.
Vrijdag gaan we met z'n allen van Khaya uit eten. Volgende week vrijdag hebben we al ons eerste feestje. Gezellig...
Nou ik ga er een einde aan maken. Ik heb zo veel nieuwe indrukken op gedaan dat ik niet weet wat ik allemaal moet vertellen.
Ik hoop trouwens dat het mij lukt om deze site regelmatig bij te houden. Ik zie het wel en als het te lang duurt, stuur me dan maar een berichtje..
Tot snel..
Liefs XX
Talitha.

  • 26 Augustus 2010 - 07:23

    Greetje:

    Hey Talitha,

    Ik heb regelmatig gekeken of er al een berichtje van je aankomst in Afrika op stond, ik was erg benieuwd hoe de reis was gegaan. Erg leuk om zo'n uitgebreid verslag van je te kunnen lezen, dus wat betreft het bijhouden van deze site, doe je best, want het is erg leuk om je te volgen.
    Fijn dat de reis goed is verlopen, je begint al aardig door te krijgen dat het toch echt een andere wereld is, veel verschillen met hier en dan de dingen die je allemaal nog gaat zien en beleven. Spannend en uitdagend tegelijk. Laat het allemaal op je inwerken, sla de herinneringen op voor later, dit is een geweldige unieke ervaring die JIJ gaat beleven! Ik hoop dat je snel een warm gevoel krijgt bij het huis waar je woont maar als je straks een beetje gewend bent en al je spulletjes hebben een eigen plekkie, dan zal dat best goed komen. Het winkelcentrum ook al ontdekt! dat gaat helemaal goedkomen. Geniet van al het nieuws wat je gaat beleven en we houden contact!
    Liefs en xxx van ons allen.

  • 26 Augustus 2010 - 11:58

    Drea En Cobie:

    Hallo Talitha,
    jij hebt ook een leuk verhaal geschreven. Ik was al op de hoogte van Lindy's verhaal.
    Voor ons was het afscheid inderdaad ook heftig, maar na het laatste contact gisteravond, weet ik zeker dat het goed komt met jullie. We komen snel kijken, tot over 8 weekjes.
    groetjes uit Alphen.

  • 26 Augustus 2010 - 20:48

    Pama:

    Hoi Talitha,

    Wat een indrukken allemaal. Dat geldt ook voor ons. Het afscheid was heftig maar we vinden het ontzettend knap van je, dat je ondanks je angsten, toch dit grote avontuur aangaat. We weten zeker dat jij weer sterker uit dit avontuur gaat komen.
    P.S. Hopelijk gaat je verkoudheid snel over.

    hvj. xxxxx

  • 27 Augustus 2010 - 09:17

    Nadine:

    Lieve Zusje,

    Leuk om alles te lezen. Tuurlijk hoor ik van mam's wat je allemaal doet. Lijkt me geweldig om naar een park te gaan waar je olifanten ziet! echt super stoer.lopen er ook kleine hagedisjes?:) Is het weer daar wel mooi? hier is het namelijk alleen maar regen. Ik verwacht binnenkort een paar foto's :) Kun je er leuk shoppen? Geniet vanavond van het etentje en we bellen snel.

    Dikke Kuss en knuffel!
    Love you

    Nadine.



  • 27 Augustus 2010 - 18:59

    Ayla:

    hey Talitha

    wat een lange reis zeg! maar wel fijn dat alles goed is gegaan. Ik vind het wel echt zo knap van je dat je het allemaal durft! iedereen had er veel moeite mee bij het afscheid nemen, ik moest ook even slikken.je maakt wel echt wat mee daar wat je niet snel meer zult vergeten.
    ik ben benieuwd wat je van je stage gaat vinden.
    pas goed op je zelf en geniet er van

    liefs xx Ayla

  • 29 Augustus 2010 - 11:03

    Ina:

    Hey Talitha,

    Het is nu zondagochtend 28 augustus. Ik hoop dat je weer iets hersteld bent.Bel je straks even.

    xx mama

  • 29 Augustus 2010 - 11:15

    Ina:

    Hey Talitha,

    Foutje, het is natuurlijk zondag 29 augustus.

  • 29 Augustus 2010 - 12:43

    Danny:

    Hey lief zusje!

    Ik heb je net eventjes aan de telefoon gehad! was fijn om je stem even te horen!
    Jammer dat je nog zo ziek bent! Maar je moet echt even naar de dokter gaan!
    Als ik zo je verhaal lees, lijkt het mij echt een hele spannende ervaring om dat mee te maken!
    Ik hoop echt voor je dat je snel weer beter bent!
    Ik ga nou met de honden lopen. (die missen jou ook wel hoor:P)
    We spreken elkaar snel weer!
    Heel veel succes met alles en laat het allemaal rustig op je inwerken!

    Xxx Danny

  • 29 Augustus 2010 - 22:38

    Ina:

    Lieve Taliet,

    Twijfel niet,
    Het juiste gedaan
    Je hart achterna gegaan.

    Een diesel komt altijd traag op gang.
    Maar dan opeens: bang!!!
    Is ie daar in vol ornaat
    waar niemand zomaar omhene gaat.

    xxxx mama


  • 31 Augustus 2010 - 16:41

    Greetje:

    Hey Talitha,

    Ik hoorde van je ziek zijn, da's flink balen want de wereld ziet er dan een stuk minder leuk uit. Blijf je richten op de toekomst, je wordt echt beter en dan ziet alles er weer rooskleuriger uit. Denk aan de redenen waarom jij hebt gekozen om naar Afrika te gaan en geloof en vertrouw erop dat het een mooi avontuur gaat worden. Wij sturen alle positieve energie jouw kant op zodat jij snel weer beter wordt! Groetjes en xxx van ons allen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Talitha

Actief sinds 12 Aug. 2010
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 33182

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2010 - 28 December 2010

Stage Port Elizabeth

Landen bezocht: